ميم مثل مرغ ترش


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

يک راه حل شمالي براي تنوع بخشيدن به سفره‌‌ سالم
 

از آنجا كه عادت به خوردن گوشت سفيد يكي از توصيه‌هاي اکيد متخصصان تغذيه است، ايجاد تنوع در مزه مرغ مي‌تواند راهي براي افزايش سهم اين ماده غذايي در سفره ما باشد. اما اين غذا چه‌طور تهيه مي‌شود و چه ويژگي‌هايي دارد؟ اگر اين، سوال شما هم هست، با ما همراه شويد.

طرز تهيه
 

ابتدا پياز را كمي تفت داده و تكه‌هاي مرغ را به همراه ادويه‌هاي ياد شده به آن اضافه كنيد و بگذاريد با حرارت بسيار كم نيم‌پز شوند. سپس سبزي‌هاي‌تان را كه از قبل تفت داده‌ايد، به آن افزوده و بعد از آن، گردوها را اضافه كنيد؛ البته آنها را نيز از قبل بايد ساييده باشيد. در تابه‌اي ديگر، بادمجان و گوجه‌فرنگي‌هاي حلقه شده را سرخ كرده و در مراحل پاياني پخت به مرغ اضافه كنيد. قبل از اين مرحله بايد به مرغ در حال پخت، رب انار را هم به عنوان آخرين چاشني بيفزاييد. پس از دوسه جوش خوردن، آن را از روي حرارت برداشته و به همراه برنج سرو كنيد.

مواد لازم (براي 4 نفر)

مرغ تكه شده

450گرم

750كيلوكالري

گردو

8عدد

180كيلوكالري

نعناع و گشنيز خرد شده

1ليوان

25كيلوكالري

بادمجان حلقه شده

3عدد

75كيلوكالري

گوجه فرنگي حلقه شده

3عدد

75كيلوكالري

پياز متوسط

1عدد

20كيلوكالري

روغن سرخ كردني

4قاشق غذا خوري

360كيلوكالري

رب انار

4قاشق غذا خوري

صفر

نمك، زردچوبه و فلفل سياه

به ميزان دلخواه

صفر


اين غذا تقريباً 1500 كيلوكالري انرژي دارد و در صورت تقسيم كردن‌اش بين4 نفر، به هر نفر 400 كيلوكالري انرژي مي‌رسد؛ که البته چون با برنج ميل مي‌شود، بايد حداقل 250 كيلوكالري ديگر به اين عدد افزوده شود.

مرغ؛ منبع كارنيتين
 

سينه مرغ يكي از آن دست منابع پروتئيني كم‌چرب است كه توصيه مي‌شود بدون پوست طبخ شود. البته قسمت سينه آن از منابع غذايي تركيبي به نام كارنيتين است كه متابوليسم چربي‌ها را بالا مي‌برد، بنابراين مصرف‌اش براي كساني كه قصد لاغر شدن دارند، توصيه مي‌شود. نكته مهم ديگر آن است كه اين تركيب در بدن با تركيب چند اسيد آمينه ضروري كه باز هم در مرغ و يا گوشت قرمز وجود دارند نيز به دست مي‌آيد اما بايد براي انجام اين واكنش ويتامين C نيز حاضر باشد، بنابراين مصرف آب پرتقال طبيعي به همراه اين غذا يك تسهيل كننده اين تركيب است. يادتان باشد كه احتمال كمبود اين تركيب در دوران بارداري، شيردهي، ورزش‌هاي شديد و حتي عفونت بيشتر است، بنابراين در چنين شرايطي مصرف اين گوشت را جدي بگيريد.

بادمجان با حداقل روغن
 

سبزيجات به دليل فيبري كه دارند، مي‌توانند به كنترل كالري دريافتي كمك كنند. بادمجان نيز در صورتي كه كم سرخ شود و روغن زيادي براي مصرف‌اش به كار نرود، مي‌تواند از جمله اين سبزيجات به حساب آيد. يادتان باشد كه يك ليوان سبزي خام معادل 25 كيلوكالري انرژي داشته و هر قاشق غذاخوري روغن به كار رفته براي سرخ كردن‌اش نيز 80 كيلوكالري انرژي دارد. بنابراين بايد در مصرف روغن حداقل‌ها را در نظر گرفت زيرا در غير اين صورت مازاد كالري مورد نياز، به راحتي اضافه وزن و نهايتاً چاقي را به دنبال خواهد داشت، آن هم با خوردن سبزي مثل بادمجان.

گردو خوب است؛ مخصوصا براي خانم‌ها
 

این مغزه در مقابل سبزيجات قرار دارد يعني به جاي فيبر مملو از اسيدهاي چرب البته از نوع ضروري‌اش است، يعني در بدن ساخته نمي‌شود اما دريافت‌اش فوايد بسيار دارد. مطالعات نشان داده اند كه 100 گرم گردو، 60 گرم اسيد چرب از نوع غيراشباع دارد كه دريافت متعادل‌شان نه تنها كلسترول خون را كاهش مي‌دهد بلكه به بهبود بيماري‌هاي پوستي نيز كمك مي‌كند. يكي از اين بيماري‌هاي پوستي اگزماست كه اين روزها به دليل تغيير آب و هوا و بيشتر شدن كارهاي خانه (به دليل خانه‌تكاني) شيوع يافته، ديگري كم‌آبي پوست بوده و اختلال آخر، تكرر عفونت است. از سوي ديگر، بررسي‌ها نشان داده‌اند كه خوردن اين مغزه به تأمين نياز روزانه به ويتامين B6 نيز كمك مي‌كند و بنابر نتايج مطالعات، عادت به خوردن گردو براي خانم‌هايي كه عادت ماهيانه دردناكي دارند به دليل وجود اين ويتامين، بسيار مفيد است.

همراه اين غذا
 

بهتر است اين غذا را به همراه سالاد سبزيجات تازه كه از كاهو، انواع كلم برگ، گوجه‌فرنگي و جوانه گندم تشكيل شده، ميل كنيد؛ البته با چاشني آب‌ليموي تازه. نوشيدني منتخب ما نيز دوغ كم‌نمك و بدون گاز است زيرا در اين غذا جاي لبنيات خالي بوده و به اين ترتيب وعده غذايي‌تان تكميل خواهد شد.

اگر اضافه وزن داريد
 

كمترين ميزان روغن را در سرخ كردن هر يك از اجزاي تشكيل‌دهنده اين غذا استفاده كنيد. به علاوه، گردو را نيز به حداقل رسانده و به جايش ميزان سبزي و رب انار را افزايش دهيد. در ضمن، فراموش نكنيد كه سينه مرغ كم‌چرب‌ترين قسمت مرغ است و براي شمايي كه درحال كاهش وزن هستيد، توصيه مي‌شود.

اکر چربي خون داريد
 

بهتر است بادمجان‌هاي‌تان را آب‌پزشده در تهيه اين غذا به كار ببريد و حتي مي‌توانيد به نسبت برابر از كدوسبز نيز استفاده كنيد؛ زيرا اين سبزي به كنترل چربي خون‌تان كمك مي‌كند. نكته ديگر مصرف گردو است که اگرچه روغن دارد اما مصرف متعادل‌اش كاهنده چربي خون خواهد بود.
منبع:www.salamat.com